Ansatte i Ocab

Før befaring

Hva skjer videre?

Vi i Ocab vil på vegne av ditt forsikringsselskap sørge for å bistå deg videre i skadesaken din. Du vil bli kontaktet av en av våre prosjektledere som vil innhente nødvendig opplysninger om skadesaken din og avtale en befaring.

Ta alltid først kontakt med prosjektlederen dersom du har spørsmål om skaden. Se Min side for riktig kontaktinformasjon på din prosjektleder. Hvis vi ikke svarer umiddelbart, er vi sannsynligvis opptatt med et annet oppdrag, men vi ringer tilbake så snart vi kan.

For å spare hverandres tid og miljøet, ønsker vi å gjennomføre en digital befaring. Dersom vi avdekker at det er behov for en fysisk befaring, vil dette bli utført. Før den digitale befaringen er det fint om du har klar litt informasjon om boligen
og skaden:

  • Hvis mulig, er det supert om du klarer å finne årsaken til skaden, når skaden oppstod og alder på skadede gjenstander som f.eks alder på rør/kobling osv.
  • Boligens byggeår, og kvadratmeter.
  • Opplysninger om det finnes noen som kan holdes ansvarlig for skaden (firmanavn/organisasjonsnummer).

Dette er informasjon som hjelper oss å best mulig kartlegge hva som har skjedd i skaden din. Husk at vi er her for å hjelpe deg og vi skal gjøre vårt beste for at prosessen blir så enkel og smidig som mulig for deg.

For å gjennomføre en befaring trenger du:

  • En mobiltelefon eller et nettbrett med kamera
  • Å være på skadestedet
  • God belysning (hvis nødvendig, kan du bruke hodelykt)
  • Internettforbindelse (wifi eller mobildata)
  • Vær oppmerksom på at området bør være ryddet før befaringen.
  • Ikke bruk vaskemidler med lukt eller duftlys de siste 48 timene før vi kommer. Luktesansen kan brukes som et middel for å avdekke årsaken til skaden.

For at vi skal kunne gjennomføre befaringen, så sender vi deg en SMS med en lenke i. Denne må du klikke på, gå videre til å godta vilkårene og dele stedsdata – så kan vi sette i gang.

Vi behandler personopplysninger trygt og samler ikke sensitive data. Les mer om hvordan vi behandler personopplysninger

Hva skjer etter den digitale befaringen?

Vi vil lage en rapport som vi sender til forsikringsselskapet ditt. De vil deretter kontakte deg for å informere om skaden dekkes av forsikringen eller ikke. Tiden det tar kan variere avhengig av forsikringsselskapets behandlingstid.

Dersom skaden dekkes og Ocab skal utføre reparasjonen, tar vi kontakt med deg så fort vi har fått tilbakemelding fra forsikringsselskapet ditt. Vi ringer ofte fra et ukjent nummer, så det er viktig at du er tilgjengelig på telefon.

Mann med telefon som hjelper kunder

Hva kan du gjøre selv ved vannskade?

Hvis du får mye vann inn i boligen, er det viktig å handle raskt. Her er noen tiltak du kan gjøre med en gang:

  • Slå av strømmen i berørte rom eller etasjer.
  • Steng av vannet ved rørbrudd.
  • Tørk opp synlig vann og rengjør.
  • Flytt møbler og eiendeler bort fra vannet.
  • Luft godt og sørg for god luftsirkulasjon med f.eks vinduer/vifter hvis tilgjengelig.

Har du flere forsikringer?

Hvis du har innbo- og bygningsforsikring hos forskjellige selskaper, er det viktig at du informerer oss om dette. Du må også melde skaden til begge selskapene. Med tanke på fremtidig håndtering av skadesaken ber vi deg informere forsikringsselskapet om at vi allerede er på saken.

Vanlig spørsmål og svar

Hva skal jeg gjøre med møblene mine som er utsatt for vann?

Det er viktig at du tar innbo ut av vannet for å begrense skadeomfanget. Du kan eventuelt klosse opp møbler og annet inventar hvis det ikke er mulig å flytte det ut av vannet.

Kan jeg begynne å tørke?

Du kan begynne å tørke med en gang. Husk å ta bilde av det synlige vannet før du fjerner det. Etter det synlige vannet er fjernet, kan du bruke vifte/avfukter, eller annet du har som kan bidra til å tørke opp fuktigheten. Det viktigste er sirkulasjon og at fuktig luft kan trekke ut i nye områder hvor luften er mindre fuktig. Dette gjerne kombinert med at du øker varmen i huset.

Kan jeg ta bilde av innbo og kaste det?

Nei. Det er opp til hvert enkelt forsikringsselskap å avgjøre om/hvordan du kan håndtere dette, eller om en fagperson er nødt til å se på det. Våre tekniske avdelinger kan bistå med å reparere de vanskeligste skader på innbo.

Jeg har hatt kloakk/tilbakeslag fra sluk/toalett, hva gjør jeg?

Opptre med varsomhet. Om mulig, hindre spredning til uberørte områder, for eksempel ved å lage en “demning” med håndklær i døråpning til naborom. Vi anbefaler at du benytter gummihansker, støvler og engangsmaske. Husk å koble ut strømmen i områder under vann eller som har vært under vann. Om du opplever at skaden din krever umiddelbar handling, ta kontakt med vår vakttelefon på 40009009.

Når kan dere starte og hvordan er arbeidstiden?

Vi planlegger oppstart så fort forsikringsselskapet ditt har tatt erstatningsbeslutning. Ut ifra forsikringsselskapet ditt sin vurdering, vil vi ta kontakt for videre fremdrift. Våre ansatte jobber alle virkedager mellom 07:00 – 15:00.

Må jeg være tilstede under befaring?

Ja, enten du eller en annen er nødt til å være tilstede på skadestedet. Vi ønsker å gjennomføre en digital befaring, men om det er behov for fysisk befaring trenger vi tilgang til boligen din. Det må derfor være en person tilgjengelig for å åpne/låse under avtalt befaringstidspunkt, eventuelt bruke nøkkelboks som vi kan få tilgang til for å låse oss inn.

Hvor lenge må jeg vente på et svar?

Vi sender rapporten til forsikringsselskapet ditt etter befaring. De vil vurdere den og komme tilbake til deg med en erstatningsbeslutning. Tiden er avhengig av kapasitet hos forsikringsselskapet ditt.